شيخ حسين انصاريان
363
تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)
را نكشم . مرد گفت : پس من نيز گواهى مىدهم كه خدايى نيست مگر اللّه و تو رسول خدايى . « 1 » هر گاه خداوند سبحان مصلحت بندهاى را بخواهد ، كمگويى و كمخورى و كمخوابى را در دل او قرار مىدهد چون هر كه در سخن و خوراك و خواب زيادهروى كند خطاهاى او بسيار مىشود بىشرم و بىحيا شده سپس پارساييش كم مىگردد ، بعد دلش مىميرد و به آتش دوزخ مىرود . بر اين اساس امام على عليه السلام به همه دوستداران اهل بيت عليهم السلام سفارش مىفرمايد : اگر علاقمند جان خود و پوشيده ماندن عيبهايت هستى ، كمتر سخن بگو و بيشتر خاموش باش ، تا انديشهات فزونى گيرد و دلت نورانى شود . « 2 » پس نادان ، اسير زبان خويش است و با سخنى نابجا و نپخته نفس خود و جان ديگران را به زحمت مىاندازد و به آلودگىها و لغزشهاى اخلاقى دامن مىزند . از اين رو حضرت على عليه السلام در اين باره فرموده : قِلَّةُ الكَلامِ يَسْتُرُ الْعُيُوبَ وَ يُقَلِّلُ الذُّنُوبَ . « 3 » كم گويى ، عيبها را مىپوشاند و گناهان را مىكاهد . خلاصه اين كه : تلافى آنچه به خاطر خاموشى از دست برود ، آسانتر از جبران چيزى است كه به موجب فك زدن از بين رفته باشد و نگهدارى آنچه در ظرف است با بستن درِ آن امكانپذير است .
--> ( 1 ) - بحار الأنوار : 68 / 354 ، باب 87 ، حديث 16 ؛ الإختصاص : 253 . ( 2 ) - غرر الحكم : 211 ، حديث 4093 . ( 3 ) - غرر الحكم : 211 ، حديث 4093 .